Хмара слів – зображення, на якому показані слова, теги або певні категорії, що систематизовані за відповідним принципом. За допомогою такого змістовного малюнка можна наочно систематизувати термінологію з теми, слова з орфограмою, ключові моменти будь-якого тексту та інше.
Створення хмар слів є ефективним прийомом не лише на уроках з української чи іноземних мов. З їхньою допомогою можна візуалізувати зміст навчального матеріалу в межах вивчення будь-якої дисципліни. Такі зображення можна створювати як власноруч, так і з допомогою зручних онлайнінструментів.
Пропонуємо 4 вправи з використанням хмар слів, які стануть у пригоді на будь-якому уроці.
Вправа №1
Приклади завдань: Запропонуйте учням детально розглянути хмару слів та виділити лише ті з них, що безпосередньо стосуються теми уроку чи загального розділу знань, що вивчається.
Хмари можуть містити слова, поєднані за певними ознаками:
- слова з певною орфограмою;
- терміни, що відносяться до певного розділу навчальної дисципліни (наприклад, терміни чи поняття, що стосуються розділу «Електрика», «План та карта», «Тригонометрія» та інше);
- імена мандрівників/ першовідкривачів/ дослідників/ митців певної епохи чи історичного періоду;
- слова-винятки, написання яких здійснюється поза основними правилами правопису;
- слова, що описують певну тему (наприклад, іноземні слова, що стосуються теми «Сім`я» тощо);
- ключові події чи дати певних історичних епох.
Приклад хмари слів, що включає слова-винятки до правил правопису щодо подвоєння приголосних у словах іншомовного походження.
Вправа №2
Приклад завдання: Створіть хмару слів, узятих з незнайомого тексту та запропонуйте школярам здогадатись про його зміст або згадати за змістом назву твору. Різновидом завдання може стати відновлення тексту за хмарою.
Приклад хмари, побудованої з тексту казки «Рукавичка» (мінімальна частота слів, виставлена у налаштуваннях – 2).
Приклад хмари слів для відновлення англомовної повчальної історії для дітей на уроках іноземної мови. Завдання для учнів – перекласти зміст казки та вставити пропущені слова відповідно до їхнього змісту.
The Tortoise And The Bird
A tortoise was resting under a tree, on which a bird had built its nest. The ___ spoke to the bird mockingly, “What a shabby home __ have! It is made of broken twigs, it has no roof, and __ crude. What’s worse is that you had to build it __. I think my house, which is my shell, is much __ than your pathetic nest”.
“Yes, it is __of broken sticks, looks shabby and is open to the elements of nature. It is crude, but I built it, and I like __.”
“I guess it’s just like any other nest, but not better than mine”, __ the tortoise. “You must be jealous of my shell, though.”
“On the contrary”, the bird __. “My home has space for my family and friends; your shell cannot __ anyone other than you. __ you have a better house. But I have a better home”, said the bird happily.
Вправа №3
Приклад завдання: Створіть хмару з тих слів, між якими на перший погляд неочевидний зв'язок та запропонуйте школярам збагнути, що саме поєднує усі представлені на малюнку слова.
Приклад хмари, слова в якій – жанри фольклору.
Вправа №4
Приклади завдань: Запропонуйте школярам дібрати пояснення до кожного слова з хмари. Різновидами такої вправи на уроках мовлення може стати створення речення з кожним словом з хмари, або написання твору з використанням усіх зображених слів, а на уроках з математики – наведння певної аксіоми чи теореми.
Приклад хмари слів, з використанням історичних понять часів козацтва
До джерела
|