За концепцією НУШ, кожен день шкільного навчання діти і вчитель розпочинають з ранкового кола. Це коротка структурована зустріч у колі, під час якої діти вчаться вітатися, уважно слухати одне одного, ділитися власними думками та створювати атмосферу довіри і цінування кожного в класі.
Ось найважливіші принципи ранкового кола:
- діти та вчитель сидять у колі — це свідчить про рівність усіх учасників зустрічі;
- у колі панує доброзичливість та повага до кожного — учасники уважно слухають, не перебивають, не оцінюють та не критикують інших;
- коло дає відчуття спільноти — діти вчаться відчувати себе частиною класу, мислити і діяти за межами своїх особистих інтересів, піклуватися про інших.
Ранкове коло як щоденна рутина вже давно існує в освітніх системах Європи та США, адже соціальні навички є такими ж важливими у шкільній програмі, як і академічні досягнення учнів.
Ранкове коло має обов’язкові складові:
Вітання. Це важлива частина кожного дня, адже саме через вітання ми показуємо повагу та увагу до інших. Під час вітання у колі учасники обов’язково називають один одного на ім’я — так діти відчувають, що кожного з них визнають та цінують. Наприклад, кожна дитина може сказати, як би їй хотілося, щоб до неї звертались та як вимовляли її ім’я. Діти можуть пропонувати власні способи і традиції привітань — різними мовами, жестами.
Знайомство і презентація себе. Знайомитися можна і треба щодня — вивчення себе та інших лежить в основі нашого пізнання. В англомовній педагогічній літературі ця складова кола називається «sharing» — «ділитися»: діти можуть ділитися і розповідати про свої інтереси, смаки, улюблені заняття. Через такі розповіді вони вчаться формулювати та висловлювати свої думки. Вчитель слідкує за дотриманням правил і заохочує дітей говорити, наприклад, запитуючи: «Хто наступний?», «Хто ще хоче поділитися?» Усі позитивні моменти вчитель відзначає, наприклад: «Дякую, що підняв руку», «Дякую, що почекав на свою чергу», «Дякую, що дивишся в очі, коли до тебе звертаються».
Групова активність чудово розвиває відчуття спільноти, де кожен робить свій внесок у загальну справу: ранкову пісню, танець, вірш, гру. Тут діти вчаться брати активну участь, чекати своєї черги, взаємодіяти всі разом.
Новини, тема та цілі дня. На завершення кола вчитель повідомляє про поточні новини класу, про те, що діти вивчатимуть і робитимуть сьогодні. Мета цієї частини зустрічі — налаштувати дітей на робочий настрій, щоб вони розуміли і уявляли план на цей день.
До джерела
|