Метод ефективного засвоєння великих об'ємів інформації
Стикаєтесь із ситуаціями, коли учні мають опанувати великий об'єм навчального матеріалу, а часу за програмою на це відведено мало? Як бути, коли не встигаєте у повному обсязі детально розглянути та проаналізувати програмний матеріалу в класі? У такому випадку вам стане у пригоді навчальний прийом «Зигзаг».
Алгоритм роботи
Ключовий принцип прийому – увесь об'єм інформації розділяється на частини між окремими учасниками робочих груп. Завдання кожного учня опанувати свою частину, обговорити власні висновки усередині створених експертних груп з іншими школярами, які отримали аналогічне завдання, та донести ключову інформацію учасникам своєї робочої групи.
Схематично принцип «Зигзагу» можна зобразити так:
Основні переваги прийому:
-
дозволяє протягом короткого терміну опанувати кожним учнем значний об'єм інформації;
-
створює умови для одночасного активного включення учнів усього класу;
-
сприяє формуванню навичок систематизації та виділення ключових відомостей у загальному об'ємі інформації;
-
формує відповідальність школярів перед командою за виконання певної частини від спільної роботи;
-
розвиває у школярів навичку обґрунтованого висловлювання власної думки та співпрацювання у команді.
Розглянемо більш детально та предметно. Робота з прийомом включає такі етапи.
Підготовчий етап
-
Поділіть текст на декілька частин відповідно до кількості учасників у кожній робочій групі (5-7 частин). Якщо ви маєте на меті обговорити різні аспекти певної теми, наприклад, історичного періоду чи етапів біографії певного видатного діяча, виділіть їх та запишіть назви періодів (чи зміст аспектів).
-
Об'єднайте учнів класу на декілька робочих груп, наприклад, на 5 груп по 5-7 учасників у кожній.
Робота за індивідуальним завданням та обговорення у групах
У процесі роботи кожен з учнів має попрацювати у двох командах – робочій групі та групі експертів з певного питання.
-
Отримання завдання. Усі робочі групи мають опрацювати однаковий матеріал, причому кожен учасник отримує свій фрагмент чи окреме питання. Щоб не заплутатись, їх можна пронумерувати.
Наприклад, на уроці географії запропонуйте учням кожної з робочих груп розібрати тему «Види карт» за окремими аспектами:
1.1.Типологія карт
2.2. Картографічні проекції
3.3.Вимірювання географічних координат
4.4. Види масштабів та вимірювання відстаней за картою.
5.5. Умовні знаки
-
Індивідуальна робота. Кожен учень має детально опрацювати свій фрагмент чи аспект тексту – створити опорний конспект у вигляді тезисів, таблиці, кластеру, інфографіки тощо; виділити ключові факти та проаналізувати їх. Отже, кожен має виділити найголовніше у своєму фрагменті, щоб потім пояснити однокласникам, що працюють з іншими фрагментами.
-
Обговорення в експертних групах. Ті учні з різних робочих груп, що мали на меті виконати однаковий фрагмент зі спільного завдання робочої групи, об'єднуються в нові команди – групи експертів (наприклад, усі учні з робочих груп, хто аналізував питання «Умовні знаки»). Запропонуйте всередині кожної такої експертної групи обговорити результати індивідуальної роботи кожного – яка саме інформація була виділена як ключова, чи у всіх збігаються висновки; якщо ні, то у чому саме вони різняться.
Під час обговорення всередині експертних груп для перевірки рівня засвоєння навчального матеріалу кожним школярем можна запропонувати учням відповісти на попередньо підготовлені запитання з теми (фрагменту чи аспекту тексту), який вони щойно опановували.
-
Обговорення усіх фрагментів всередині кожної робочої групи. Після обговорення з учнями, які усі попередньо опрацювали один і той же фрагмент чи питання, школярі повертаються до своїх робочих груп, в яких кожен мав різне завдання. Мета цього етапу – усередині групи кожен презентує свою роботу відповідно до результатів індивідуального завдання та поправок при спільної роботи у групі експертів з цього питання.
Таким чином, кожен з учнів хоча попередньо опрацьовує та презентує лише частину від загального матеріалу, але під час уроку отримує відомості з усього об'єму матеріалу від однокласників, кожен з яких працював над своєю частиною.
Рефлексія
Запропонуйте учням спільно обговорити результати кожної робочої групи. Запитайте та проаналізуйте, чия доповідь усередині експертних груп була найзмістовнішою. Після цього запропонуйте виступити з доповіддю кожному з представників експертної групи та разом підбийте підсумки проведеної роботи.
Організаційні моменти роботи
Щоб зекономити час на уроці та встигнути детально проаналізувати навчальну тему, запропонуйте школярам виконати етап індивідуального завдання вдома, в якості домашнього завдання. А упродовж уроку присвятіть час роботі в експертних групах та обговоренню всередині кожної з робочих груп.
Отже, використання прийому «Зигзаг» дозволяє учням у короткий термін засвоїти значний об'єм навчального матеріалу. Також він сприяє постійному залученню одночасно усіх учнів класу у різні активності упродовж усього уроку – аналіз інформації, робота у групах, участь у дискусіях та інше.
До джерела
|