Метод критичного мислення для командної взаємодії школярів.
Як навчити учнів мислити? Як згуртувати клас для досягнення спільної мети? Як навчити школярів конструктивному вирішенню будь-яких проблем? Ці питання постають перед кожним вчителем.
Пропонуємо цікавий прийом критичного мислення, який можна впроваджувати для осмислення навчального матеріалу як під час традиційних, так і дистанційних уроків.
Зміст прийому та ключові організаційні моменти
«Килим ідей» – методика групової дискусії, під час якої учні вчаться обговорювати ідеї, аргументовано оцінювати проблему та шукати способи її вирішення.
Цей практичний прийом впроваджується у чотири етапи між окремими групами. Тож попередньо об'єднайте учнів класу в 3-4 групи та узгодьте, що на обговорення ідей під час кожного етапу виділяється 5-7 хвилин. Слідкуйте за чітким виконанням узгодженного регламенту.
Поділіть класну дошку на 3-4 робочі зони, відповідно до кількості команд. Підготуйте по 4 набори різнокольорових стікерів для кожної команди (по 2 набори квадратних та по 2 смужкових).
Узгодьте, які кольори будуть використані усіма командами для відповідних етапів роботи.
Якщо ви проводити урок в умовах дистанційного навчання, вам стане у пригоді віртуальна дошка Google Jamboard. Більш детально про роботу із цим сервісом ми писали в окремому матеріалі.
Перший етап: постановка проблеми
Надайте учням певний тезис із проблемним питанням чи ситуацією, щодо теми вивчення або предмету обговорення. Зверніть увагу на те, що тезис повинен бути чітко сформульований та мати стверджувальний характер.
Наприклад:
-
67% українських школярів були жертвами чи свідками булінгу;
-
школярі щоденно проводять у соцмережах близько 5 годин;
-
батьки та діти – конфлікт поколінь.
Типи проблемних ситуацій, що можуть використовуватись в якості тезису:
Другий етап: усвідомлення причинно-наслідкових зв`язків
Поставте школярам декілька запитань: чому виникає проблема, які причини впливають на її формування.
Перш ніж відповідати, запропонуйте учням впродовж 5-7 хвилин обговорити свої думки всередині групи та занотувати спільні припущення щодо причин проблеми на стікерах одного кольору. Потім закріпити їх на відповідній частині своєї робочої зони на класній дошці чи у Google Jamboard.
Якщо ви розбираєте тему булінгу, то запропонуйте учням відповісти на такі запитання: чому існує така ситуація та що її спричиняє.
Наприклад:
Таким чином кожна команда створює свій «килим ідей» та коротко презентує його перед класом.
Третій етап: пошук рішень
Запропонуйте школярам обговорити всередині команди припущення, яким чином можна мінімізувати чи повністю вирішити існуючу проблему.
Припущення занотовуються аналогічним чином на стікерах іншого кольору. Після обговорення кожна група учнів презентує свої ідеї перед класом.
Якщо у команд певні з тез співпадають, приклейте стікери один на один на межі групових робочих зон.
Четвертий етап: вибір
Це етап індивідуальної роботи. Усі учні мають взяти по 4 стікери-смужки, наприклад, 2 зеленого та 2 помаранчевого кольорів.
Запропонуйте кожному подумати над ідеями вирішення проблеми, що були запропоновані на попередньому етапі учасниками усіх команді. На етапі індивідуальної роботи важливо критично їх переосмислити та обрати найбільш реальні та дієві на власний погляд.
Кожен може обрати з усіх варіантів всього 4 дії, які особисто він зможе втілити для вирішення існуючої проблеми. Запропонуйте учням на квадратні стікери з обраними пропозиціями прикріпити свої смужкові стікери: зелені - напроти тих, які точно можна виконати найближчим часом, а помаранчевим на ті, які на погляд учнів є реально дієвими, але учень сумнівається, що зможе їх виконати.
Цей прийом стане чудовим інструментом для переосмислення навчального матеріалу під час уроків та виховних годин. З його допомогою учні не лише напрацюють навичку командної роботи і зможуть навчитися переосмислювати причинно-наслідкові зв'язки виникнення проблемних ситуацій, а й навчаться шукати конструктивні шляхи їхнього вирішення.
До джерела
|