Що таке метафоричні карти та в чому їхній сенс
Метафоричні асоціативні карти (МАК) – набір різноманітних яскравих карток, на яких зображені люди, тварини, пейзажі, певні сюжети чи взагалі абстракції.
На відміну від звичайних зображень метафоричні карти не передбачають однозначної інтерпретації. «Зчитування» змісту будь-якої картки залежить від особистих асоціацій кожної окремої людини, що своєю чергою зумовлено її емоційним станом. Отже, зміст однієї і тієї ж картки різні учні можуть пояснювати зовсім по-різному. Завдання вчителя – бути уважним та скеровувати діалог доречними запитаннями.
Автор ідеї – канадський художник, професор мистецтвознавства та психотерапевт Елі Раман. Перші тематичні картки було створено у 1975 році, зараз існує понад 300 тематичних наборів, серед них є і такі, що створені спеціально для дітей та підлітків.
Як використовувати МАК під час роботи з учнями
Пропонуємо кілька ідей організації роботи зі школярами, під час яких метафоричні карти допоможуть досягти навчальних та виховних цілей.
Встановлення доброзичливих стосунків у колективі
Навіть якщо діти навчаються разом не перший рік, все одно у кожного є певні грані особистості, про які інші не знають. Обережне запрошення поділитися власним баченням та відповісти на запитання щодо асоціацій до малюнків допоможе встановити доброзичливі стосунки, а також створить передумови для того, щоб кожен мав змогу розкритися та додатково розповісти про себе.
Принцип проведення: посадіть учнів колом, щоб вони мали змогу чути одне одного (якщо клас великий, розділіть на невеликі групи). Запропонуйте кожному обрати будь-яку з відкритих карток та відповісти на одне із запитань.
Приклади запитань:
-
Яка із карток допоможе тобі розповісти щось важливе про себе? Зазвичай діти обирають зображення із тваринами та розказують про риси характеру, які поєднують їх із відповідною тваринкою.
-
Який малюнок найбільш влучно передає твій настрій зараз?
-
Якщо замість слів ти міг би розповісти про свою особистість всього однією картинкою, яку б із колоди карток ти обрав?
-
Яке зображення найбільш влучно передає твоє самопочуття у школі?
Об'єднання колективу
Використання метафоричних карток під час групової роботи допоможе кожному учаснику проявити фантазію, потренувати логічне та творче мислення, а також внести свій особистий вклад у створення сюжету спільної історії.
Так, найсором'язливіші учні зможуть висловитися нарівні з іншими, а ті, хто зазвичай є найактивнішими і перетягують увагу групи на себе, матимуть змогу повчитися не лише говорити, а й слухати інших.
Принцип проведення: розсадивши учнів колом, запропонуйте кожному з них по черзі навмання витягнути карту із загальної колоди, а потім на основі сюжету своєї картки вигадати фрагмент загальної історії, послідовно продовжуючи попереднього учасника.
Обмін враженнями щодо теми вивчення
Під час інтерпретації абстрактних малюнків учні у творчому нестандартному форматі зможуть проаналізувати та висловити власне ставлення щодо певного навчального матеріалу чи події, а вчитель отримає зворотний зв'язок від кожного учня.
Принцип проведення: учні обирають будь-які 2 карти із загальної колоди. За допомогою однієї карт необхідно пояснити свої очікування на початку вивчення теми чи проведення певного виховного заходу, а за допомогою іншої – оцінити досягнуті результати.
Виявлення емоційного стану особистості, її цілей та цінностей
Ця вправа вимагає багато часу для проведення, але вона досить цікава для школярів та водночас змістовна для вчителя. Її можна проводити у різний час з окремими групами учнів.
Принцип проведення: розкладіть карти на вчительському столі сорочками донизу. Запропонуйте кожному учню уявити себе років через 20 та обрати ту карту, яка описує його особистість у майбутньому. Запитайте, чому саме було зроблено такий вибір; що можна сказати про цю людину з майбутнього, ким вона стала, що відчуває, про що мріє, до чого прагне та що її турбує.
Створення комфортної невимушеної атмосфери під час індивідуальної виховної бесіди
Далеко не всім школярам, а особливо учням підліткового віку, легко ділитися зі старшими своїми емоціями та переживаннями. Індивідуальна робота учня із картками дозволяє розкритися під час невимушеної бесіди з педагогом, а також разом опрацювати способи поведінки у складних ситуаціях – навчальних, особистих, соціальних та інше.
Принцип проведення: запропонуйте учню обрати із загальної кількості карток ті, які найбільше до вподоби, та із їхньою допомогою відповісти на запитання вчителя щодо теми обговорення. Наприклад:
-
Як я відчуваю себе в цій ситуації?
-
Що мені заважає впоратися із ситуацією, що склалася?
-
Які мої дії зможуть допомогти розв'язати проблему?
-
Які якості, знання чи навички мені можуть допомогти?
Такий формат опрацювання проблемних ситуацій створює умови для самоаналізу та самостійного пошуку розв'язання проблемної ситуації на підсвідомості.
Метафоричні карти – відмінний спосіб більше дізнатися про своїх учнів. Однак варто пам'ятати, щоб прийом виправдав очікування, вчитель має детально вивчити етичні аспекти роботи з картами: не нав'язувати власні інтерпретації зображень; не вимагати, якщо дитина щось не хоче розповідати; не критикувати асоціації школярів. Учитель має лише уважно слухати та скеровувати хід думок відповідними запитаннями.
До джерела
|